מה התרחש לאחרונה? ספטמבר 2017

חודש ספטמבר הינו חודש של התחלות. פתיחת המעון ב-1.9 וקליטת הילדים החדשים והממשיכים לכיתות, ובסופו תחילת השנה החדשה (תשע"ח) עפ"י לוח השנה העברי אותו אנו מציינים בחג ראש השנה. לכבוד החג נפתח את המידעון בשיר "בשנה הבאה" (כתב: אהוד מנור, לחן: נורית הירש):

בשנה הבאה נשב על המרפסת 
ונספור ציפורים נודדות. 
ילדים בחופשה ישחקו תופסת 
בין הבית לבין השדות. 

עוד תראה, עוד תראה 
כמה טוב יהיה 
בשנה, בשנה הבאה. 

ענבים אדומים יבשילו עד הערב 
ויוגשו צוננים לשולחן. 
ורוחות רדומים ישאו אל אם הדרך 
עיתונים ישנים וענן. 

עוד תראה, עוד תראה... 

בשנה הבאה נפרוש כפות ידיים 
מול האור הניגר הלבן 
אנפה לבנה תפרוש באור כנפיים 
והשמש תזרח בתוכן. 

עוד תראה, עוד תראה...

מוזמנים להאזין לשיר, יחד עם הילדים, בביצועה של אילנית בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

 

השנה נפתחה במעון בשמחה, בששון ואף בדמעות. תשומת לב מירבית נתנה לקליטת הפעוטים והפעוטות, כל אחד בכיתתו. במהלך החודש נערך תהליך קליטה הדרגתי, כאשר התבקשו ההורים להגיע עם הילדים באופן מותאם וכך לאפשר קליטה מיטבית ורגועה עד כמה שניתן, הן עבור הילדים והן עבור ההורים.

 

במהלך החודש נערכו אסיפות הורים לשיחת היכרות עם דורית, מנהלת המעון ועם הצוות החינוכי בכיתה. במהלך המפגשים יכלו ההורים לשאול שאלות, להביע חששות ותחושות ולהכיר טוב יותר את צוות המעון. אט אט עבר החודש וקשיי הקליטה הולכים ופוחתים מיום ליום. בנוסף, התחילו הפעילויות בכיתות המעון, כל כיתה על פי תוכנית מותאמת לפי גילאי הילדים בה וצרכיהם. הפעילויות כוללות שירים, הקראת סיפורים, פעילויות יצירה במגוון חומרים, ריקודים, משחק בחדרי המעון המגוונים (חדר תחושות, לגו ועוד), יציאה לפעילויות בחצר ובגן הקסום, למידת מושגי העשרה לשוניים, הכרות עם מספרים ועוד. 

 

לקראת סוף החודש, החלו הילדים להכין סוכות בשטח החצר של המעון, לקראת חג סוכות המתקרב ובא. בנוסף, שרו בכיתות שירים לקראת החג ועבדו על מושגי העשרה הקשורים בו. 

​ 

 

 

חוגים

 

יוגה: השנה נפתחה  בתרגילי הקשבה ורגיעה בעשרת קערות טיבטיות. הילדים האזינו לצלילי הקערה ולמדו על מאפייני הצליל השונים. הילדים יצרו קולות בעזרת כפות הידיים והרגליים, דרך כך למדו להכין את הגוף לתנועה. יתרה מכך, הילדים תרגלו מגוון תנוחות יוגה בהשראת חיות מן הטבע ולמדו לנוע לשמאל ולימין תוך הדגשה ולמידה של מושגים אלו. 

 

ליווי התפתחותי: דורית קינן (המלווה ההתפתחותית) עברה בין הילדים במעון וצפתה בהם, לקראת תחילת העבודה עימם לאחר החגים. בחוג יקבלו הילדים ליווי התפתחותי, כל אחד על פי הקבוצה המתאימה לו בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הוא מצוי. מטרת הליווי ההתפתחותי לאפשר לילדים לתרגל תנועה ומוטוריקה בהתאם לשלב ההתפתחותי שלהם, זאת בעזרת ליווי צמוד של מומחית התחום. 

 

מרחב הטבע: בימים הקרובים תתחדש הפעילות בהנחייתו של מור מ"צומחים בטבע". במפגשים של חוג זה יעשה שימוש בצמחים ובגינה, בפעילויות של שתילה, גינון והשקייה כל זאת כדי לקרב את הילדים לטבע ולאהבת החי והצומח. הילדים יחשפו למגוון של צמחים ובעלי חיים (המבקרים בגינה כפרפרים וחיפושיות), תוך מתן דגש לשמירה על הסביבה. בנוסף, הילדים ישתלו ירקות וצמחי תבלין וכאשר אלו יצמחו, יקטפו אותם ויטעמו מהם (לאחר רחיצה ובישול כמובן). 

 

​תיאטרון סיפור: במסגרת החוג יצפו הילדים בהצגות מתחלפות במהלך השנה. לכל כיתה יובאו הצגות מתאימות לגיל הילדים. ההצגות משולבות בשירים, מוזיקה ותנועה. ההצגה הראשונה בה צפו הילדים הינה "איה פלוטו". ההצגה בעקבות ספר הילדים המצליח, מספרת על פלוטו- כלבלב מקיבוץ מגידו, אשר יוצא למסע בקיבוץ ופוגש חברים חדשים. 

 

 

 

נציגות הורים כיתתית

 

כמידי שנה, לאחר שיחות ההורים, נבחרים נציגי הורים מתנדבים מכל כיתה. נציגי ההורים של כל כיתה ישתתפו בפגישות הוועדה המורחבת במהלך השנה.

להלן נציגי הכיתות לשנת תשע"ח:

  • כיתת תינוקות: סיון טרכטנברג מילס (אמא של מלאכי), סיון לוזון זדה (אמא של בניה).
  • כיתת עוללים: יעל שומר (אמא של עומרי), רוית אמיר דיק (אמא של נועם), יאיר פינצי (אבא של נגה), שקמה חדד (אמא של ניצן). 
  • כיתת פעוטות: קטיה אגרט ברג (אמא של רועי), חן בר חיים (אמא של עמית), רעות לוי בחשי (אמא של סהר). 
  • כיתת גנון-גן: סיון טרכטנברג מילס (אמא של אביגיל), הילה ניניו (אמא של נגה), תמר בותר (אמא של דורון), דורית חיזי (אמא של דור), שירן זמרי (אמא של פלג), פנינה פונגר פרנקל (אמא של הילל). 

​נציגות ההורים מהווה מנגנון מהותי לקידום תהליכים במעון, לתקשורת הדדית,  ולחיזוק שיתוף פעולה יעיל ונעים בין ההורים והמעון.

בנוסף, בימים אלו ההורים ממלאים שאלוני היכרות, באמצעותם ימופו  תחומי השייכות האקדמית והמומחיות המקצועית של ההורים, כתשתית להידוק ומימוש המטרה של "מעון באוניברסיטה אוניברסיטה במעון". 

 
 
 
רעיונות לפעילויות העשרה
 

פעילות עם הילדים לחג סוכות- קטופותי: בבית לחם הגלילית מתקיים יריד מקסים לכל המשפחה, במיוחד לכבוד חג סוכות. ביריד תוכלו להינות מקטיף עצמי של מגוון ירקות וצמחי תבלין ישר מן השדה. הפעילות חינוכית עבור הילדים ומאפשרת התנסות נחמדה בפעילות חקלאית, בנוסף על תחושת הסיפוק למראה הסלים המלאים בתוצרת עם סיום הקטיף. ניתן אף לרכוש את שקטפתם ולהינות בבית. לפרטים נוספים >

 

הצגה - זהבה ושלושת הדובים: הצגה מקסימה וקצבית, מלווה בשירים ומוזיקה, על פי סיפור הילדים הנודע. הסיפור אודות זהבה שרוצה להישאר קטנה, במיוחד לאחר שנולד לה אח קטן בו היא מקנאה. היא יוצאת אל היער, מגיעה לבית הדובים, אוכל להם את הדייסה וישנה במיטתם. בסיום המסע שלה, מבינה זהבה כי יש יתרונות להיותה ילדה גדולה. ההצגה בביצוע תיאטרון אורנה פורת לילדים מומלצת מאוד ומהווה פעילות חינוכית ותרבותית לקטנים ולגדולים. לפרטים נוספים >

 

חוויה משפחתית - חוות התוכים: בכפר הס שוכנת חווה מקסימה ונעימה- חוות התוכים, בה ניתן לצפות במגוון רחב של בעלי כנף וסוגים רבים של תוכים צבעוניים ועליזים. בנוסף, בחווה ישנן תחנות יצירה, סדנאות, פינת חי, ספארי, פינות האכלה של בעלי חיים שונים, הדרכות וסיורים. הביקור בחווה נעים ושקט ומתאים כפעילות משפחתית מהנה בסוף השבוע. מומלץ! למידע נוסף >

 

יצירה - הכנת מסגרת לתמונה: בעזרת ארבעה מקלות ארטיק, מעט צבע והרבה דמיון, ניתן להכין מסגרת מקסימה לתמונות משפחתיות או לציורים של הילדים. היצירה מאפשרת פעילות חוויתית, פיתוח יצירתיות והעלאת מודעות למיחזור. לאחר הכנת המסגרת ניתן לשים בה תמונה ולתלות בבית או בחדר הילדים. להוראות הכנה > 

 

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

​​"חלום על שולחן כחול" (כתב ואייר: אמי רובינגר): סיפור מקסים מסדרת הספרים לפעוטות. בסיפורו מתואר מסע של ילד צעיר על גבי שולחן כחול, עליו הוא רוכב למקומות קסומים ודימיוניים. הילד מגיע לכל מחוזות חפצו בעזרת השולחן הכחול, אשר מאפשר לו לראות ולבקר במקומות חדשים. הסיפור כתוב בצורה יפה וקולחת, מלא בחרוזים קליטים ומהנים, אותם הילדים לומדים מהר מאוד להשלים בסוף כל משפט במהלך הקריאה. נוסף על כך, האיורים בסיפור שובי נפש, צבעוניים ומלאי חיים והילדים הצעירים יהנו מהם מאוד.  

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, אפשר למצוא שולחן בבית (או כל חפץ אחר שיתאים לילדים) עליו הילדים יכולים להתיישב ולצאת למסע לארצות הדימיון. אפשר להרחיב ולדבר עם הילדים לאן רוצים להגיע- איך נראה המקום הזה? למה רוצים להגיע לשם? ועוד. הפעילות מאפשרת תרגול של הדימיון וחווית משחק תפקידים משותפת.  

 

 

 

 

מאמר החודש

 

כמדי חודש להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

הערכת תנאים להתפתחות עמדות בילדות המוקדמתלמאמר המלא >

עמדות רבות נרכשות במהלך הילדות המוקדמת. עם זאת, עקב מיעוט מחקרים ניסויים בתחום זה, הידע לגבי האופן בו עמדות אלו נרכשות הנו מצומצם. 2 ניסויים שנערכו בגני ילדים בגרמניה, על 153 ילדים בגילאי 3-6, מספקים עדות ראשונה על אופן הבניית עמדות בתנאי מעבדה. בניסויים אלו נמצא כי קיימת אצל הילדים העדפה לגירוי שמתקשר לגירוי חיובי מוקדם שחוו, לעומת גירוי שמתקשר לגירוי מוקדם לא טוב שחוו. תוצאות אלו הושגו גם כאשר בודדו משתנים של גיל, קבוצות גירויים ועוד. ממצאי המחקרים הללו שופכים אור על אופן הבניית עמדות במהלך הילדות המוקדמת ופותחים פתח למחקרים נוספים בתחום זה.

.Halbeisen, G., Walther, E., & Schneider, M. (2017). Evaluative Conditioning and the Development of Attitudes in Early Childhood. Child development, 88(5), 1536-1543

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive