מה התרחש לאחרונה? ספטמבר 2018

שלום לכם הורים יקרים,

שנה חדשה החלה במעון שלנו. במדינה גוברת הפעילות הציבורית, למען "חינוך איכותי מלידה" לתינוקות ופעוטות. המשמעות של חינוך איכותי היא סטנדרטים ברורים וגבוהים של תנאים סביבתיים, סטנדרטים גבוהים של הכשרה, הדרכה שוטפת למחנכות במהלך העבודה ושכר הולם. מעון אוניברסיטת תל אביב פועל  כמודל לחינוך תינוקות ופעוטות. אני מביטה בילדים במעון ולבי מתרחב משמחה וחיבה. אני מאחלת לכם ההורים שתגדלו ותחנכו את ילדכם באווירה נעימה ובטוחה, תשמחו איתם, תפתחו להם דלתות לעולם המרתק ותטפחו בהם את אהבת האדם ודאגה לאחר. אני מאחלת לצוות המעון שלנו שנה שקטה של עשייה חינוכית מיטיבה באווירה של נועם ושיתוף פעולה.

 

אני מקדישה לכם אבות ואימהות את שירם של עלי מוהר ויוני רכטר 'על אב ובנו'. כשאני שומעת אותו אני תמיד מתרגשת.

 

דלתי פתוחה לשיח אתכם, שנה ברוכה,

פרופ' דורית ארם

 

מה התרחש לאחרונה ?

חודשי הקיץ חלפו ביעף, וחודש ספטמבר הביא עימו משב נעים ומרענן של חג והתחדשות. פתיחת המעון וקליטת הילדים החדשים והממשיכים לכיתות, לצד תחילת שנה חדשה (תשע"ט) על פי הלוח העברי וחגי חודש תשרי.

 

לכבוד הסתו, נפתח את המידעון "בשיר לסתו" (מילים: דנה דובדבן, לחן: נירוס).

הַלְוַאי שֶׁיָּבוֹא כְּבָר הַסְּתָו 
וְאוּכַל לִלְבֹּשׁ מִכְנָסַיִם אֲרֻכִּים 
לְהָרִיחַ אֲדָמָה רְטֻבָּה 
וְלֶאֱסֹף בֶּחָצֵר שַׁבְּלוּלִים 

לֶאֱסֹף עָלִים שֶׁנָּשְׁרוּ 
וְלוֹמַר לָעֵצִים לֹא נוֹרָא 
בַּחֹרֶף תְּקַבְּלוּ חֲלִיפוֹת חֲדָשׁוֹת 
וַאֲנִי מַגָּפַיִם אֲדֻמִּים 

לְהַשְׁאִיר עֲקֵבוֹת בַּבֹּץ 
לְקַפֵּץ בֵּין שְׁלוּלִיּוֹת 
לָשִׁיר עַל נַחְלִיאֵלִי וְחָצָב 
וְלִסְפֹּר בַּגִּנָּה פִּטְרִיּוֹת 

כְּשֶׁאֲנִי שׁוֹאֶפֶת אֶת הָרֵיחַ 
הַמָּתוֹק הַקָּרִיר שֶׁל הַסְּתָו 
אֲנִי חוֹשֶׁבֶת אֵיךְ תִּהְיֶה הַשָּׁנָה הַבָּאָה 
שׁוֹנָה אוֹ בְּדִיּוּק כְּמוֹ עַכְשָׁו.

 

אתם מוזמנים להאזין לשיר עם הילדים, בביצועה של דנה עדיני.

 

למידה והפעלות

השנה נפתחה במעון בהתרגשות ובציפייה לבאות. תשומת לב מרבית ניתנה לקליטת הפעוטות החדשים, כל אחד בכיתתו. תחילה, נערך תהליך הדרגתי, בו ההורים נתבקשו להגיע עם ילדם לפרקי זמן קצרים, על מנת לאפשר קליטה מיטבית ורגועה עבור הילדים וההורים כאחד. 

 

נערכו רוב אסיפות ההורים, ומפגש  עם דורית מנהלת המעון ועם הצוות החינוכי בכיתות. במפגשים, דורית הציגה את את אופן פעילות המעון והורים העלו שאלות והביעו את תחושותיהם. בנוסף, נבחרה נציגות לוועד ההורים.

 

החודש הראשון השנה רווי בחגים, ומכיוון שכך, ימי הפעילות במעון מועטים יחסית וההסתגלות איטית יותר. עם זאת קשיי הקליטה פוחתים בהדרגה.  מתחילה הפעילות הסדירה בכיתות המעון, לכל כיתה על פי תכנית מותאמת לגיל ולצרכי הילד. הפעילות כוללת שירים, הקראת סיפורים, פעילויות יצירה במגוון חומרים, ריקוד, משחק בחדרי המעון המגוונים (חדר תחושות, חדר לגו ועוד), יציאה לפעילויות בחצר ובגן הקסום, למידת מושגי העשרה לשוניים ועוד.

 

 

 

לקראת סוף החודש, הילדים הקימו סוכה בשטח החצר של המעון, לכבוד חג סוכות. בנוסף, שרו בכיתות את שירי  החג ועבדו על מושגי העשרה הקשורים בו.

 

 

חוגים

החוגים יחלו בחודש אוקטובר.

יוגה: במהלך השנה הילדים יתרגלו מגוון תנוחות יוגה בהשראת חיות מן הטבע וילמדו לנוע במרחב בדגש על מושגים של ימין ושמאל. המפגש הראשון החל בסימן היכרות עם הילדים.

 

ליווי התפתחותי: בחוג, הילדים יקבלו ליווי התפתחותי, בהתאם לקבוצת הגיל ולשלב ההתפתחותי של כל ילד וילד. מטרת הליווי ההתפתחותי היא לאפשר לילדים לתרגל תנועה ומוטוריקה, עם הדס, מומחית בתחומה העובדת איתנו בשלוש שנים האחרונות. בתחילת השנה, הדס, עברה בין הילדים וצפתה בהם, כהכנה לתחילת עבודה עימם.

 

גינה חקלאית (רק לגנון): בימים הקרובים תתחדש הפעילות בהנחייתה של אליאן דונל מ"צומחים בטבע". במפגשים, הילדים יכירו את צמחי הגינה ויעסקו בפעילויות של שתילה, גינון והשקיה, כדי לקרבם אל הטבע ולאהבת החי והצומח. הילדים יחשפו למגוון צמחים ובעלי חיים המבקרים בגינה, לדוגמה פרפרים וחיפושיות, בדגש על שמירה של הסביבה. הילדים ישתלו ירקות וצמחי תבלין, וכשיבשילו, יקטפו אותם ויטעמו מהם לאחר רחיצה ובישול.

 

תיאטרון סיפור (אחת לשבועיים): במסגרת החוג הילדים יצפו בהצגות מתחלפות במהלך השנה. לכל כיתה יובאו הצגות המתאימות לגיל הילדים. ההצגות משלבות מוסיקה, שירה ותנועה.

 

חיות והפתעות (אחת לשבועיים): חוג חיות עם בעלי חיים, המפתיע  את הילדים בכל פעם עם בעל חיים מעניין ומרתק. מטרת החוג לפתח אצל הילדים בטחון עצמי וכבוד הדדי  לחבריהם, לבעלי חיים ולטבע, לצד התמודדות עם פחדים וקבלת השונה. בנוסף, בעזרת מגע, תחושה, סיפורים, משחקים והפעלות, לומדים הילדים על אורח החיים של החיות, מה הן אוכלות, מהיכן בעולם הן מגיעות אלינו, לאיזו משפחה של חיות הן שייכות, כיצד הן מתנהגות, באיזו סביבה הן חיות ועוד דברים רבים ומופלאים.

 

 

נציגות הורים כיתתית

כמידי שנה, לאחר המפגש עם ההורים, נבחרים נציגי הורים נבחרים מתנדבים מכל כיתה. נציגי ההורים ישתתפו בפגישות הועדה המורחבת במהלך השנה. להלן נציגי הכיתות לשנת תשע"ט:

  • כיתת תינוקות: שני סיגלוב (אמא של ליירה), אבי לוין ( אבא של אור)
  • כיתת עוללים: שחר הכהן (אבא של יואב), רונית אלמלח (אמא של כרמי)
  • כיתת פעוטות: צחי חזן (אבא של קשת), נטע מימון (אמא של זהר)
  • כיתת גנון-גן: חן שבן (אמא של עמית), ענת נבו (אמא של שחר)

 

נציגות ההורים מהווה מנגנון מהותי לקידום תהליכים במעון, לתקשורת הדדית ולחיזוק שיתוף פעולה יעיל ונעים בין ההורים והמעון.

 

בימים אלו הורי המעון ממלאים שאלוני היכרות, באמצעותם ימופו  תחומי השייכות האקדמית והמומחיות המקצועית של ההורים, כתשתית להידוק ומימוש המטרות של "מעון באוניברסיטה אוניברסיטה במעון".

 

רעיונות לפעילויות העשרה

פעילות עם הילדים לימי הסתו – ביקור בחווה: בלב העיר, סמוך לגני יהושע נמצא מקום קסום, טבע ירוק ורחב ידיים המציע מגוון מתחמים ופעילויות לחיזוק הקשר עם האדמה ועם ערכים של פשטות ושורשיות. במקום תוכלו ליהנות מסיור סיפור בהשראת חנן הגנן, הכולל הנבטת זרעים, קטיף חמניות, פעילויות יצירתית והכנת פיתות על טאבון. לפרטים נוספים>

 

הצגת ילדים – כספיון, על פי ספרו של פאול קור: כספיון, דג הכסף הקטן שוחה אל הים הפתוח כדי למצוא את הוריו של לוויתן תינוק שהלך לאיבוד. חבריו יזהירו אותו מן הסכנות אבל הוא נחוש בדעתו לעזור לחבר. במסעו הוא פוגש בשלל יצורי ים ועובר הרפתקאות רבות. האם יצליח כספיון במשימה? האם יתכן שדג קטן אחד יהפוך לגיבור יצורי הים? ההצגה כספיון מבוססת כולה על יסודות התיאטרון ‘השחור’, המוצגת לראשונה בישראל, בתיאטרון חולון. לפרטים נוספים>

 

חוויה משפחתית – ביקור במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב: מוזיאון חדש מעורר השראה, אשר נפתח לאחרונה לקהל הרחב. בו תוכלו לראות את הטבע בעיניים אחרות. המוזיאון מציג את אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל שנבחרו מאוסף מדעי בן חמישה מיליון וחצי פריטים. המבקרים בתערוכות יוצאים למסע התקרבות אל הטבע, והתבוננות בו בעיניים אחרות. מדובר, בחוויה יוצאת דופן על החיים והטבע סביבנו. לפרטים נוספים>

 

יצירה – זוחלים ומאובנים: בעזרת אבני גינה, צבעי פאפי ודמיון, ניתן להכין אבנים מצוירות לקישוט. היצירה מאפשרת פעילות חוויתית משותפת עם הילד, פיתוח היצירתיות ומודעות לסביבת החי (זוחלים ומאובנים). לאחר הכנת האבן ניתן לקשט בה את חדר הילדים, העציצים והגינה. להוראות הכנה>

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

זרע של גזר (כתבה: רות קראוס, צייר: קרוקֶט ג'ונסון)

 

אחד מן הספרים המצוירים המשובחים והידועים ביותר, אשר נדפס עשרות שנים באין-ספור מהדורות.  הסיפור קטן ופשוט: על ילד שזָרַע זֶרַע של גזר. אמו אמרה: 'אני חוששת שזה לא יגדל.' כך אמרו גם אביו, ואחיו הגדול.

 

הילד ניכש את העשבים, השקה, אבל שום דבר לא צמח. כולם המשיכו לומר ששום דבר לא יצמח, אבל הוא המשיך לנכש ולהשקות .ואז, יום אחד ,הגזר גדל. בדיוק כמו שהוא ידע שיקרה. זהו סיפור מרתק ומסעיר, שמעניק לילד אישור להיות הוא עצמו, להתעקש על שלו ולדבוק בדרכו, גם כשהמבוגרים הספקנים וחסרי האמונה מנסים לרפות את ידיו.

 

 

 

 

המלצה לפעילויות
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, תוכלו  לדון עם ילדיכם בשאלות כמו: למה לדעתכם התקשו המבוגרים להאמין שהגזר יצמח? כשקראתם את הסיפור, האם האמנתם שהגזר יצמח באמת?

הילד בסיפור אינו אומר דבר, ואפשר לשער מה הוא חושב ומרגיש כשכולם מטילים ספק בכך שהגזר יצמח. אילו היה מדבר, מה היה עונה להם, לדעתכם? אפשר לבחור בובות שיסמלו את הילד, את הוריו ואת אחיו, להתבונן יחד בתמונות בספר ולהמציא דו-שיח בין הילד למשפחתו. בסוף הסיפור הילד מוביל את הגזר בתוך מריצה. תוכלו לחשוב יחד על המשך לסיפור: לאן הוא לוקח את הגזר? איך מגיבים האחרים כשהם רואים את הגזר הענק? מה עושה בו הילד?

 

בעקבות הסיפור תוכלו להכין עם ילדיכם סלט גזר מתוק וטעים. בקשו מילדיכם שיעזור לכם לקלף ולגרד כמה גזרים אל תוך קערה. הוסיפו מיץ תפוזים, מעט סוכר וחופן צימוקים וערבבו הכול יחד. אפשר לכבד את כל המשפחה במעשה ידיכם. בתיאבון!

 

 

מאמר החודש

כמדי חודש, להלן תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

 

האם אימון פעוטות להכרת רגשות מובילה לשינוי בהתנהגותם החברתית והתוקפנית כלפי עמיתים בגן הילדים? 

הספרות, מדגים את יעילותן של התערבויות מבוססות רגש לטיפוחן של מיומנויות רגשיות של ילדים. המחקר זה מתמקד בהשפעותיה של התערבות מבוססת רגש על התנהגות פרו-חברתית/תוקפנית אצל פעוטות. תשעים וחמישה ילדים בני 26 עד 36 חודש השתתפו בהתערבות בת חודשיים, בה מחנך מיומן הקריא סיפור מבוסס רגשות בקבוצות קטנות של ילדים, ולאחר מכן קיים שיח על רגשות (בקבוצת הניסוי). ממצאי המחקר מראים כי, גם לאחר שהחוקרות שלטו בגיל וביכולות השפה הכללית, הילדים בקבוצת הניסוי השיגו ביצועים טובים יותר בהכרת רגשות ושיח על מצבים רגשיים, בהשוואה לקבוצת הביקורת. יתר על כן, ההתערבות תרמה לרווחים בהתנהגות הפרו-חברתית של הפעוטות, ללא אפקט משמעותי על תדירותה של  ההתנהגות התוקפנית, אשר נמצאה נמוכה בשתי הקבוצות. תוצאות המחקר מעודדים יישומן של תכניות חינוכיות בשלבים המוקדמים, המתמקדות בהכרת הרגשות, במטרה לטפח התנהגויות חברתיות של ילדים כלפי עמיתים בגן הילדים. למאמר המלא>

 

Ornaghi, V., Brazzelli, E., Grazzani, I., Agliati, A., & Lucarelli, M. (2017). Does training toddlers in emotion knowledge lead to changes in their prosocial and aggressive behavior toward peers at nursery?. Early Education and Development28(4), 396-414. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1238674

 

משולחנה של היועצת החינוכית

בימים אלה ילדי המעון נמצאים בימי הסתגלות למסגרות החינוכיות, ימי ההסתגלות  משפיעים על ההורים, הצוות החינוכי והילדים. זהו שלב שבו עוסקים כל הגורמים בהיכרות ובניסיון לייצר את החיבור האישי זה לזה ולכן זהו תהליך הדורש זמן, סבלנות, רגישות ומוכנות.

 

באופן טבעי, ילדים (וגם מבוגרים) שונים זה מזה בקצב ובאופן בו הם מתחברים.

 

יש ילדים שעבורם התהליך הינו מהיר וקל, ויש כאלה שזקוקים לזמן. לכל ילד דרך תגובה משלו לתהליך ולכן ניתן לראות תגובות מגוונות ובעוצמות שונות.

 

על כן פינת היועצת הפעם תוקדש לנושא הבכי שלרוב מלווה את התהליך.

 

בכי אצל תינוקות ופעוטות הינו תגובה רגשית טבעית בעוד שעבור הורים ומבוגרים רבים הבכי הינה סוגיה מורכבת וכואבת. התמודדות עם תופעת הבכי דורשת סבלנות, הכרה והבנה שזאת תופעה טבעית אנושית נורמטיבית ואמצעי ביטוי ותקשורת משמעותי ומרכזי של תינוקות ופעוטות.

 

כפי שציינתי, קיימים הבדלים בין אישיים בין תינוקות ולכן לכל תינוק דרך התגובה הייחודית לו. במקביל ישנם הבדלים בדרכי התגובה של הצוות החינוכי לבכי. צוות חינוכי לומד להכיר את הילדים שתחת השגחתו, אך זה לוקח זמן ודורש סבלנות.

 

 בשונה מהורה שילדו בחזקתו מהיום הראשון, הצוות החינוכי נדרש ללמוד, להבין ולהכיר קבוצת ילדים שונים, באותו זמן ומיד. כיוון שהילדים שונים זה מזה בדרכי התגובה, בקצב ההסתגלות, ובדרך שבה הם מתחברים לאנשים חדשים ומייצרים עימם יחסים, אין ״מתכון״ אחד להרגעת הבכי וטיפול בילד.
הצוות נדרש ללמוד, להבין ולהכיר את הטמפרמנט (מזג מולד) ודרכי ההתנהלות של כל ילד וילד בכדי שיוכל לתת לו את המענה המתאים.

 

השילוב של זמן הלמידה של הצוות וקצב ההסתגלות האישי של כל ילד מוביל לכך שחלק מן הילדים מסתגלים מהר יותר וחלק לאט יותר וזה נורמלי בהחלט.

 

מדוע תינוק בוכה?

תינוק בוכה בשל מצוקה או צורך, בשל אי הידיעה כיצד או באיזה מהירות יקבל מענה לצרכיו על ידי הסביבה.


היענות מותאמת לבכי תורמת לבנייה של תחושת ביטחון. התינוק בודק האם יהיה מענה לצרכיו, מי יענה להם, תוך כמה זמן ובאיזה אופן. כאשר המענה עקבי (בעל אותם מאפיינים פעם אחר פעם) הילד חש וודאות וביטחון. כמו כן, הוא למעשה עובר תהליך של התקשרות אל הדמות המטפלת.
כאשר ההורה נמצא, לרוב תגובתו לבכי מיידית - הוא ישר נענה לצורך של התינוק.


במסגרת החינוכית החדשה, על התינוק/ הפעוט ללמוד מי נענה לבקשתו וכיצד, כך הוא לומד לתקשר עם דמויות חדשות המגיבות באופן שונה מהוריו.

 

למעשה, החיבור מתאפשר וקורה מהר יותר בהיעדרותו של ההורה (למרות שנדמה לעיתים שזמן התגובה אל הילד ארוך יותר). החלל שנפער בעקבות היעדרותו של ההורה נסגר באופן זמני על ידי הצוות החינוכי שמספק את המענה לבכי. בניית הקשר החדש עם הדמויות המטפלות החדשות (הצוות) היא תהליך אשר לוקח זמן ולעיתים כולל גם דמעות. עוצמת הבכי ומשך הזמן של הבכי משתנים על פי הטמפרמנט של התינוקות והפעוטות השונים.

 

דרכי תגובה לבכי
בכי אצל תינוקות צעירים דורש התייחסות ,דרכי ההרגעה הן מגוונות ושונות מתינוק לתינוק. ישנם תינוקת הנרגעים ממגע, יש הזקוקים לערסול, יש הזקוקים למוסיקה, יש הזקוקים למעט מרחב להגיב ולהירגע (בנוכחותו של מבוגר כמובן), יש הזקוקים לשינוי סביבה ועוד. מחנכים והורים לומדים מתוך ניסוי את ערוצי ההרגעה השונים של התינוקת השונים.

 

מאוד חשוב לזכור שנתינת תמיכה ומענה לבכי לא ״מקלקלת את התינוק״. מגע מנחם חשוב לתינוק וכך התינוקות לומדים דרכי הרגעות ואמצעי מענה. באופן טבעי, בכניסה למסגרת חינוכית נדרשת למידה חדשה וקצב שונה מזו לה רגיל התינוק עד כה. התגובה מהצוות החינוכי שונה מזו  שזוכה לה התינוק בקשר דיאדי ומן הסתם פחות מיידית כיוון שנדרשת חלוקה של תשומת הלב של המטפלים בין מספר תינוקות.

 

הורים יכולים לסייע לצוות חינוכי רבות בעזרת מידע על אמצעי ההירגעות של ילדיהם.


עם זאת לרוב, לאחר זמן מה, הילדים מסגלים במסגרת החינוכית גם הרגלי הרגעות חדשים ושונים מתוך החשיפה לדמויות התקשרות חדשות ומרגיעות שמגיבות בדרך שונה עם קול שונה ומגע שונה.

 

תינוקות שהיו רגילים לדמות הורית יחידה, והתרגלו להירגע באמצעות הנקה, עלולים להפגין קושי רב יותר בתחילת תהליך ההסתגלות והדבר דורש סבלנות והכלה. במצב כזה ייתכן ותידרש פרידה הדרגתית ארוכה יותר מזו שלה יידרש תינוק אחר.

 

חשוב לזכור בכל הנוגע לבכי שמדובר בתגובה זמנית משתנה, שזהו אמצעי לביטוי עבור תינוקות וגם כאשר הבכי עוצמתי, לאחר זמן מה לרוב העוצמות פוחתות ומשך הזמן פוחת גם הוא.

 

בכדי להקל על ההסתגלות, בנוסף לשיתוף הצוות באמצעי ההרגעה הקיימות כרגע לילדם, מומלץ כי ההורים ינצלו את הזמן בבית להרחיב את דרכי ההירגעות של התינוק (חפצי מעבר, מוצץ).

 

אצל פעוטות, המביעים את עצמם באופן ורבלי, ישנם אמצעי ביטוי נוספים מלבד הבכי. היכולת להשתמש במילים המתארות את הרגש ואת הקושי, גם בגילאים הצעירים האלו, מאפשרות להורה ולצוות החינוכי לסייע בוויסות הרגשי של הפעוט ע״י הכרה ברגשותיו ומתן מענה מותאם .

 

לסיכום, הורים רבים מיחסים לבכי מצב שאינו רצוי, ביטוי של מצוקה, ופרשנות זו עלולה לעורר מצוקה גם אצל המבוגר. לעיתים יש להורים נטייה לייחס לבכי מצוקה חריפה ממה שהיא מבטאת אצל הילד. למרות שהבכי קשה להכלה, חשוב לזכור כי הוא אמצעי תקשורת משמעותי של התינוק עם העולם.
לכן, חשוב להכיל את הבכי ולאפשר לילדים להביע את קשת הרגשות והצרכים באמצעות הבכי.  לא פעם הורים מפרשים את הבכי בעיניים של מבוגר, ולא תמיד הפרשנות הזו נכונה. אם ננסה לחשוב על בכי באופן חיובי, הרי זוהי דרך לתקשר ולבטא תחושות ואז לרוב קל יותר להכיל את הבכי. כשהילד מרגיש שמכילים את הבכי שלו הוא מרגיש שמכילים גם אותו, שיש לגיטימציה לפרוק אנרגיה בדרך מוכרת וזמינה עבורו. בסופו של דבר, ילד שמרגיש מוכל, יוכל לגדול ולצמוח לאדם מווסת שיכול להכיל בתוכו מנעד רחב של רגשות.

 

כתבה: אפרת דור יועצת חינוכית של מעון האוניברסיטה

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive