מה התרחש לאחרונה?: פברואר - מרץ 2016

חודשים פברואר מרץ הביאו עימם חגיגות משמחות: יום המשפחה, חג פורים ותחילת האביב. הפעילויות השונות עסקו בנושאים אלו דרך משחק, מוסיקה ויצירה.

 

מה חדש?

 

  • נחנך חדר אומנויות - מרחב חדר החשיבה הפך לחדר יצירה מפרה ונעים. החדר מכיל כן ציור, חימר, גועש, חול קינטי, הדבקות ועוד. כיתות פעוטות, גנון וגן מגיעות אל החדר לעבודה קבוצות קטנות. כמו כן, הגברת ברברה אנדרס, המדריכה הארצית לחינוך סביבתי במשרד החינוך, העבירה השתלמות לצוות המעון על אומנויות והנגשת חומרי יצירה לילדים בגיל הרך.

  • אזור משחק הרכבות - בנייית מסילות רכבת, פינת בנייה ותיקונים, לגו, כלי עבודה ועוד - כל משחקי ההרכבה עשויים עץ, נעימים למגע וחלק מקירוב הטבע אל חיי הילדים.​​​

  • חדר דרמה הועשר בכלי נגינה חדשים (תופי מרים, פעמונים שונים), תחפושות ובובות כף יד.

 

 

 

 

למידה והפעלות

 

בכיתות המעון חגגו את יום המשפחה במהלך חודש פברואר: למדו מהי משפחה גרעינית, משפחה מורחבת, משפחה גדולה או מצומצת, סקרו את שמות בני המשפחה, מנו מספר נפשות בעזרת דיאגרמות ואפו עוגות לב למסיבת יום המשפחה. כמו כן, במהלך החודש הגיעה למעון היוצרת והמלחינה, הגברת ליאורה שלזינגר, בליווי סטודנטיות למוזיקה. הגב' שלזינגר הינה יוצרת מוכרת ומוערכת מאוד בתחום התכנים המוזיקליים לגיל הרך. הן ביקרו בכיתות המעון, העבירו פעילויות מוזיקליות מעשירות ומלמדות באופן חוויתי, נעים וכייפי.

 

 

 

 

בחודש מרץ המעון התמקד בחג פורים: הכרת מאפייני החג: רעשנים, אוזני המן, תחפושות ומשלוחי מנות. בטרם החגיגות במעון, לכל יום היה נושא: יום בלגן (בו עסקו במוטוריקה עדינה על ידי קריעת עיתונים לדוגמה), יום אינדיאנים (הכנת כתרים), יום מסכות (יצירת מסכות פנים) ועוד. כמו כן נערכו התנסויות בבניית רעשנים, אפיית אוזני המן, הכנת כובעי ליצן, כתרים, מסכות ומשחק תחפושות "אני , מכיר/ה בעלי מקצוע" - משחק הנמשך לאורך החודש ואיפשר הכרה של מקצועות שונים ומגוונים, תפקידים וכלי עבודה.

 

מסיבות פורים התקיימו בצורה שונה ומיוחדת: כיתת התינוקות התארחה בכיתת הפעוטות ובצורה דומה, כיתת הגן והגנון. הצוות החינוכי התחפש והכין הצגה להורים ("מוכר הכובעים") בד בבד עם פעילויות רבות אשר התמקדו בקשר הורה-ילד דרך שירים וריקודים משותפים. מסיבת החג הייתה מקסימה, מלאת שמחה וחיוכים - הן של הילדים והן של ההורים.

 

 
 
 
 
 
 
 

 

חוגים

 

"העשרה מוסיקלית" -  הפעילויות עסקו בזיכרון ושמיעה מוזיקאלית דרך שירי משחק: "ציפור קטנה עפה לה ברוח", "סוסים", "יש לי פרפרים", "ינשוף ישב לבד" ו"שיר נשיר". הילדים והילדות היוו חלק פעיל בחוג והחליטו אלו כלים נגינה יתאימו לליווי השירים והפעילויות (פעמונים, תופים, קסטינייטות ועוד).

 

"חינוך גופני לגיל הרך" –  בכל הכיתות עסקו בהנעת הגוף, מוטוריקה גסה ועדינה, שווי משקל וקורדינאציה על ידי שלל פעילויות גופניות: קפיצות, דילוגים, משחקי תנועה ועוד. כל הפעילויות ושימת דגש על מודעות ללמידת הגבולות הן שלי והן של חבריי.

 

"חוויה בעקבות סיפור" - במהלך החודש הוצגה במעון ההצגות:  "לקוף יש בעיה" (כתבה: ג'וליה דונלדסון) ו"הביצה שהתחפשה" (מאת: דן פגיס). ההצגות עוררו סקרנות ועניין בקרב הצופים הקטנים כמו גם הנאה גדולה. כיתת הגן גוייסה להיות שותפה מלאה במהלך ההצגה, מה שיצר עשייה מאוד מהנה בין הילדים למדריכה.

 

 

 

משולחן היועצת - חג פורים / יהודית הניג-רוט

 

פורים עוד רגע כאן וכולם מתכוננים ועסוקים בחג הצבעוני והשמח. בסביבה הקרובה, כבר מתחילים להרגיש את ההכנות לחג, צילומי התחפושות והצבעוניות המעצימה כל פרט חודרת לכל מקום כמעט ובתוך העוצמות והצבעים יש ילדים צעירים שהמהומה משפיעה עליהם בדרכים שונות ומגוונות.

 

מה מתאים לילדים ואיך כדאי להתייחס להפנינג הסביבתי ולחג פורים?

 

במהלך השנה קיימים שני ימים שהם עבור ילדים חווית שיא- יום הולדת ופורים. ימים אלה נחרטים בזיכרון למשך שנים רבות.

 

במשך כל ימות השנה אנו מנסים ליצור לילדים סביבה יציבה בטוחה ומתואמת להתפתחותם הרגשית והאינטלקטואלית אך יומולדת ופורים מזמנים לילד חוויה מסוג אחר ולחלק מהילדים החוויה קשה מידי. היות ובפורים לעיתים סביבת החיים של הילדים משתנה, חדרים מתקשטים גנים מתקשטים, בני-אדם מאופרים ומחופשים ולעיתים אף לובשים מסכות. הדבר עלול לגרום למתח ופחד אצל חלק מהילדים, בוגרים וצעירים כאחד. בחג המיוחד הזה המביא עמו שפע גירויים תחושתיים, רצוי להורים לשים לב מאוד מה מתאים לילדנו ומה לא: מה מפחיד, גורם אי שקט וההפך.

 

ילדים בגיל הצעיר לא חייבים את כל ההמולה התחושתית המציפה אותם. מסכות למשל, הינו מושג של מבוגרים, ואינו מתאים לשלב התפתחותם האינטלקטואלית של ילדים קטנים. מסכה משמעותה הסתרת זהות. מבוגרים וגם ילדים גדולים, נהנים מן השינוי ומן הפורקן שהסתרת הזהות מאפשרת להם. לא כך באשר לילדים קטנים אשר קביעות האובייקט עדיין לא הופנמה. ילדים צעירים לעיתים קרובות מפחדים שאבא ואמא ייעלמו פתאום, אפילו שינויים קטנים, כמו איפור או תספורת יכולים לעורר בילד חרדה על אחת כמה וכמה, תחפושת המסתירה את הזהות האדם לחלוטין. ילדים צעירים עדיין לא מבדילים בין דמיון למציאות ולכן הסברים רציונליים פחות מתאימים במקרים אלו. בהמשך השנים בגן הילד לומד בהדרגה את ההבחנה.

 

העמל הרב שילדים משקיעים במהלך כל ימות השנה בבניית זהותם, בא לביטוי במשחק הדרמטי בגן שם הם אבא, אמא, תינוק, חתול, אריה ואפילו מכשפות. הימים הללו שלפני פורים מעוררים המון שיחות והתלבטויות באשר לבחירת התחפושת. חשוב שאנו המבוגרים נהיה ערים לא לעצם התחפושת, אלא לתהליך שהילד עושה לבחירתה. התחפושת בפורים היא סמל המייצג משהו או מישהו שאנו מכירים, או שיש לנו מושג לגביו. בכל מקרה חשוב שהבחירה תהייה עצמאית ושנקבל את התחפושת שהילד בחר לעצמו גם אם בחר לא להתחפש כלל. כמו כן, שימו לב שהתחפושת לא תעלים את הילד בתוכה אלא תשמור על זהותו ועצמאותו.

 

כהורים, מומלץ לא לעשות שינויים בסביבה הקרובה ולהסתפק בקישוטים קטנים ובכך לשמור על זהות מוכרת.

 

זיכרו, פורים עבור ילדים, הוא עוד נידבך בבניית הזהות ולא בטשטושה.

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ 


"אוגבו" מאת אורה איל, ראה אור כבר בשנת 1977 והוצאה מחודשת בשנת 2000. הסיפור פשוט ומקסים, הציורים רכים ונעימים לעין והטקסט והתמונה משלימים זה את זה.

הסיפור הוא סביב נועה. נועה רוצה כלב. היא מגשימה את משאלתה במשחק "כאילו" והופכת בעזרת הדמיון כיסא פשוט לכלב, אותו היא אוהבת מאד. בהתחלה נועה מפעילה את אוגבו אך עם התקדמות הסיפור הם הופכים חברים: משחקים, זוללים, מתעייפים ונחים יחדיו. הסיפור מדגים משחק הנפוץ בקרב ילדים בגיל הרך, מראה את היצרתיות הגלומה בילדים/ות, כיצד באמצעות המשחק הדמיוני ניתן להעניק משמעויות שונות לחפצים ולעבור מתרחיש לתרחיש.  משחק דמיוני כדוגמת משחקה של נועה מעשיר את חיי הילדים ואף מסייע לתקשורת והנאה במשחק בין הורים וילדים.

 
 
אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive