מה התרחש לאחרונה? אפריל 2017

חודש אפריל, הינו חודש המבשר את בוא האביב, בוא נחגג חג הפסח. לכבוד האביב, חג הפסח ויום העצמאות בתחילת חודש מאי, נפתח את המידעון בשיר "קום והתהלך בארץ" (מילים: יורם טהרלב, לחן: יאיר קלינגר). השיר מתאר את ארץ ישראל היפה במיוחד בעונה זו של השנה ואת האהבה למדינה לכבוד יום הולדתה:

קום והתהלך בארץ 
בתרמיל ובמקל. 
וודאי תפגוש בדרך 
שוב את ארץ ישראל. 
יחבקו אותך דרכיה 
של הארץ הטובה, 
היא תקרא אותך אליה 
כמו אל ערש אהבה. 

זאת אכן אותה הארץ, 
זו אותה האדמה 
ואותה פיסת הסלע 
הנצרבת בחמה. 
ומתחת לאספלט 
לבנייני הראווה, 
מסתתרת המולדת 
ביישנית וענווה. 

קום והתהלך בארץ... 

וכרמי עצי הזית 
ומסתור המעיין 
עוד שומרים על חלומה 
וחלומנו הישן. 
וגגות אודמים על הר 
וילדים על השבילים, 
במקום שבו הלכנו 
עם חגור ותרמילים. 

לכבוד יום העצמאות, ההורים מוזמנים לצפות עם הילדים בסרטון עם נופיה של המדינה וברקע השיר "קום והתהלך בארץ" בקישור הבא >

 

 

למידה והפעלות

פעילות החודש נסובו סביב חג הפסח ויום העצמאות. בתחילת החודש עסקו במעון בנושא חג הפסח ובעונת האביב. על המחזוריות בטבע למדו הילדים דרך חשיפה לטוואי המשי, ועל פסח שוחחו עם הילדים בהקשר של החוויה המשפחתית בליל הסדר וסמלי החג. בנוסף, נערכו נקיונות במעון לכבוד הפסח בשיתוף עם הילדים.

לאחר החזרה מחופשת הפסח, החלו הילדים ללמוד על יום העצמאות- יום ההולדת של מדינת ישראל. הילדים למדו על צבעי הדגל, על צורת מגן הדוד ועל סמלי המדינה. בתוך כך  למדו על המרכיבים שיש בארץ (טבע, משאבים, נופים, אנשים, בעלי חיים, צמחים, בתים ועוד) וערכו היכרות עם מפת ארץ ישראל. במקביל, נבחנה עם הילדים משמעות המילה עצמאות- מה זה אומר להיות עצמאי? מה כל אחד כבר יודע לעשות לבד ועוד. בתחום היצירה הונגשו לילדים צבעי כחול לבן כמסמלים את החג.

 

 

חוגים

 

חוג יוגה - הילדים למדו ועבדו על קצב פעימות הלב: כיצד מרגישים את קצב פעימות הלב, על מה הוא משפיע ואיך הם יכולים להרגיע את פעימות הלב או לחזק אותן בעזרת נשימות והרפייה. בנוסף, עבוד על שיווי משקלבעזרת פרפרים- הנחה של פרפרים על הידיים, רגלים ואברי גוף נוספים ואיזונם, שלא יפלו. לאחר מכן הילדים הפכו בעצמם לפרפרים ונעו בחדר בתנועות ידיים המדמות את תנועת כנפי הפרפרים העפים. 

 

מוזיקה - הילדים למדו את השיר "משה בתיבה", האזינו לו תוך העברת תיבה ובה בובת משה. בדומה תרגלו את השיר "באגוזים נשחקה" לכבוד חג הפסח, תוך שימוש באגוזים למשחק ולמידת המושגים "זוג" ו"פרט". לכבוד חג העצמאות למדו הילדים את השיר "משולש דין דין דין" ולמדו לעשות משלוש בידיים. לאחר מכן למדו לחבר שני משולשים לכדי מגן דוד, אחד מסמלי המדינה והדגל. הילדים הוסיפו ולמדו את השיר "דגל קטן" ושרו אותו תוך ניפוף בדגלי ארץ ישראל. 

 

גינה חלקאית -  הילדים יצאו אל הטבע, לראות את הפריחה והצמיחה מסביבם. בשמחה חזרו אל ערוגת תפוחי האדמה שזרעו לפי מספר שבועות ואספו את תפוחי האדמה שגדלו שם. לאחר מכן הכינו הילדים לביבות לכבוד הפסח מתפוחי האדמה שגידלו בעצמם. בנוסף, נהנו  הילדים מקטיף ירקות החורף מהערוגות, עיבדו והכינו את האדמה לזריעה חדשה, ולאחר מכן שתלו וזרעו ירקות קיץ (פלפל, חציל, עגבניה, מלון, אבטיח, דלורית ובזיליקום). 

תנועה התפתחותית- עבודה על שיווי משקל- הילדים ישבו בתוך בד כחול גדול שנמשך מהצדדים, כאשר הילד בפנים צריך לשמור על שיווי המשקל ולא לצאת מחוץ לבד. בנוסף נעשתה עבודה על זחילה בתוך מנהרה, אשר תורמת רבות לחיזוק של חגורת הכתפיים ותרגול של זחילה יציבה על 6. בנוסף, תרגלו הילדים זחילה על 6 בעזרת משחקים שונים ותרגול של מוטוריקה גסה  בעזרת סיבוב צלחות בשתי הידיים ביחד ובכל יד לחוד.  
 
 
 
השתלמות הצוות החינוכי

כמתוכנן, ביום רביעי, ה-26.4.17 בשעות אחר הצהריים התקיימה השתלמות לצוות החינוכי במעון.

מטרת הסדנה הייתה לסייע לכל אחת מחברות הצוות לזהות את החוזקות שבה ואת הקול הייחודי. ההשתלמות הייתה בנושא "הקול שלי". הצוות החינוכי עסק בנושא הייחוד של כל אחת מנשות הצוות בתוך הקבוצה, מה היא מביאה לתוך הקבוצה של צוות שמעון, מה היא מביאה לקבוצת הילדים ומה מייחד של כל אחת מנשות הצוות. הסדנה הייתה פעילה ונעשה בה שימוש בכלי נגינה, בקלפים ובצבעים.

לאחר מכן התקיימה שיחה על הציורים השכינו נשות הצוות. כל אחת סיפרה על הקלף שבחרה ועל הציור סביבו. השיחה היתה מרתקת ונרשמה התעניינות רבה, סקרנות ותחושת "שחרור". לבסוף, השמיעה נעימה את קולה בניגון על דרבוקה ומאיה הראתה את יכולותיה בריקוד בוכרי לצלילי הדרבוקה.

 
 
 
שישי בא לגן
 
ביום שישי, ה-28.4.17, התקיימה הרצאה שלישית במסגרת "שישי בא-לגן". את ההרצאה "אמא, אפשר שמלה לגן" העבירה כרמית זר (M.A) היועצת החינוכית במעון, המתמחה בתכניות חינוך בראיה מגדרית לגיל הרך.
 
ההרצאה עסקה בחינוך לגיל הרך בהיבט מגדרי. בהרצאה נכחו הורים מהמעון ואורחים נוספים, אשר הביעו התעניינות בנושא המגדר והחינוך למגדר בגיל הרך, שאלו שאלות רבות, הביעו דעותיהם בנושא והיו פעילים במהלך ההרצאה כולה. 
 
בסיום ההרצאה התקיים פאנל קצר של שאלות ותשובות על נושא ההרצאה ומשוב קצר אודות ההרצאה ותכניה. המשתתפים הביעו שביעות רצון מההרצאה ומהתכנים והדגישו את החשיבות בהעלאת מודעות לנושא המגדר בחינוך לגיל הרך.
 
מוזמנים להיכנס ולקרוא עוד על ההרצאה בדף הבא >
 
 
 
 
רעיונות לפעילויות בחודש מאי
 

פעילות משפחתית באביב- טיול בטבע: מומלץ בחום להנות מהאביב היפה בו אנו מצויים...לצאת ולטייל בטבע, ולהראות לילדים מנופייה של מדינת ישראל. מסלול הטיול במקורות הירקון, מבצר צדק ומבצר אנטיפטרוס, מתאים מאוד למשפחות עם ילדים קטנים. המסלול קצר וקל, מתאים לעגלת תינוק וניתן ללהנותפיקניק במהלכו. לפרטים נוספים >

 

הצגה- תירס חם: ביום שבת ה-6.5.17 תתקיים ההצגה "תירס חם" באולם המופעים של קיבוץ גבעת ברנר. ההצגה על פי ספרה המקסים של מרים רות, בעיבוד צבעוני ומוזיקלי המתאים לילדים צעירים.  לפרטים נוספים >

 

פעילות יצירה- דגל: לכבוד יום העצמאות, מומלץ להכין עם הילדים דגל ישראל צבעוני וססגוני. את הדגל שתכינו עם הילדים ניתן לתלות בבית, במרפסת או על העגלה/ אופניים של הילדים. בנוסף, במהלך הפעילות אפשר לדבר עם הילדים על המשמעות הדגל כסמל של המדינה. להוראות ההכנה >

 

 

שעת סיפור - ספר מומלץ

 

"שלושה פרפרים" (כתב: לוין קיפניס, איירה: ענבל שריד): בספר מקסים זה, מסופר על שלושה פרפרים- אחד אדום, שני צהוב ושלישי לבן. הפרפרים נפגשים והופכים לחברים, משחקים ביחד ונהנים עד שלפתע מתחיל לרדת גשם והם מחפשים מקום להסתתר בו, בתוך פרחים (חבצלת וצבעוני). הפרחים מוכנים בכל פעם להכניס רק פרפר אחר, אך הפרפרים מסרבים להיכנס לבד ולהפקיר את חבריהם בחוץ, בגשם. השמש החמימה רואה את החברות הקרובה בין הפרפרים, את הנאמנות שלהם אחד לשני- מסלקת את הגשם ומייבשת את כנפי הפרפרים.  

העלילה המקסימה בסיפור, עניינה חברות קרובה, על עזרה לאחר ועל אהבה וקרבה בין חברים. הספר מדגיש את החשיבות שבחברות ואת התמורה הרבה שאנו מקבלים כאשר אנחנו חברים טובים ועוזרים לחברינו. מתוך כך, ספר זה מתאים מאוד לילדים צעירים, הן במסר המרכזי בו והן באופן הכתיבה הקצבי. 

המלצה לפעילויות:
לאחר קריאת הסיפור עם הילדים, הינכם מוזמנים להכין איתם פרפרים צבעוניים אשר ייצגו אותם ואת חבריהם הטובים. ניתן לבחור צבע לכל פרפר ולדבר עם הילדים על החבר שהוא מייצג עבורם, מה שמו של החבר, למה אני אוהב אותו, מה אני אוהב לעשות איתו ועוד. את הפרפרים אפשר לתלות בחדר הילדים כמובייל או כתמונה. 

 

מאמר החודש

 

מדי חודש נפרסם תקציר של מאמר עדכני ורלוונטי לגיל הרך.

התערבויות בילדות המוקדמת למען קידום רווחה אישית בבגרות. למאמר המלא >

מאמר זה מתאר שלושה תהליכים באמצעותם התערבויות בילדות המוקדמת מקדמות רווחה אישית: יתרון קוגניטיבי-לימודי, התנהגות משפחתית תומכת, איכות ותמיכה בית ספרית. ישנן עדויות התומכות בתהליכים אלו במחקרי אורך של תכנית רחבת היקף בשם Child-Parent Centers (CPC) ובהתערבויות מניעה נוספות, החל מגיל 4. נמצאו השפעות משמעותיות של תכניות התערבות על מוכנות לבית הספר בגיל 5, מעורבות הורים, הישגים מגן חובה ועד י"ב, הוראה מתקנת, רכישת השכלה, ומניעת פשיעה. יחד, שלושת התהליכים אחראיים על עד למחצית מהשפעתן של התכניות על רווחה אישית. הם גם עוזרים להסביר את התשואות הכלכליות החיוביות של תכניות אפקטיביות רבות. יכולת ההכללה של תהליכים אלו נתמכת ע"י בסיס ידע רחב.

.Reynolds, A. J., Ou, S. R., Mondi, C. F., & Hayakawa, M. (2017). Processes of Early Childhood Interventions to Adult Well‐Being. Child Development, 88(2), 378-387

 

 

משולחנה של היועצת החינוכית

 

כתבה: כרמית זר M.A, היועצת החינוכית של המעון. 

 

ימי זיכרון בגיל הרך

 

כמידי שנה, מעט לאחר תום חופשת הפסח, מתקיימים שני ימי הזיכרון הלאומיים במדינת ישראל: יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. בימים הקודמים לכל אחד מימי הזיכרון ניתן לחוש מתח רגשי, במידה ויש טלוויזיה בבית – המידע מונגש דרכה בדרכים שונות, לעיתים מתקיים שיח בין מבוגרים ליד אוזנם של הילדים ועוד דרכים שונות בהן מידע לא מותאם מגיע אל הילדים.

 

הורים רבים תוהים איך לסנן את המידע, מה רצוי לספר לילדים בגיל הרך לגבי יום הזיכרון, לעיתים תוהים האם יש למנוע העברת מידע שכזו, באיזה אופן הנושא מתווך לילדים במעון או בגן ומה אומרים לילדים בנוגע לצפירה – גם אם הם עדיין לא מדברים.

 

כל עוד יום הזכרון אינו נוגע בשכול משפחתי (במידה וכן – יש להערך לכך), אין כל צורך לשוחח על הנושא עם ילדים טרם גן טרום טרום חובה (וגם גיל זה צעיר מאוד). בגן טרום טרום חובה רצוי לברר עם הגננת כיצד היא מתכוונת לתווך את הנושא בגן. תינוקות ופעוטות אמנם מבינים אותנו בחיי היום יום אך מושגים הקשורים ליום הזיכרון מורכבים מבחינות רבות, אינם תורמים להתפתחותם והשיח אודותיהם אינו מטיב עימם. ניתן להסביר את חגיגות יום העצמאות כחגיגות יום הולדת למדינה – אך ללא פרטים מיוחדים מעבר לכך.

 

הדבר החשוב בימי הזיכרון עם תינוקות ופעוטות הוא להכין אותם לצפירה, היות והם ישמעו אותה ועלולים להיבהל. כמבוגרים אנחנו רוצים לספק לילדים תחושת בטחון. המענה המתאים לתינוקות הוא להערך להיות לידם בעת הצפירה, לדבר איתם בקול רך ומרגיע, ניתן לנסות לעניין אותם בצעצוע. במידה וילדכם רגיש מאוד לרעשים חזקים, אפשר להצטייד באוזניות מגן לתינוקות (המסייעות גם ביום-יום להפחתת רעשים בסביבה הומה) – אך להערך לשימוש בהן. פעוטות בגילאי 2-3 לעומת זאת, כבר מדברים ואף שואלים שאלות בנושא. רצוי להכינם כעשר דקות לפני הצפירה שעוד מעט יהיה צליל מאוד חזק והוא יסתיים במהרה ושאתם כאן לידם. חשוב לדבר בקול רגוע, לא להביע דאגה או לחץ – הם מרגישים את התזוזות הרגשיות הללו. לפעוטות בוגרים ניתן להסביר כי בזמן הצפירה (ולהסביר שצפירה זה הרעש שנשמע מבחוץ), המבוגרים עומדים והם יכולים להחזיק לכם את היד ולעמוד על ידכם או להמשיך לשחק. במידה והילדים שואלים מדוע יש צפירה ניתן לומר תשובה עניינית וקצרה בסגנון "הצפירה מזכירה לנו אנשים חשובים", "הצפירה נועדה להזכיר לנו אנשים שעזרו למדינה" או כל תשובה קצרה הנראת לכם תמציתית ורכה (חשוב להבין מה נאמר להם במעון במידה הם שואלים שם, על מנת להיות אחידים). במעון אין משוחחים על יום הזכרון וסדר היום נמשך כרגיל.

 

האחריות של המבוגרים היא לתווך את העולם לילדים בהתאם להתפתחותם (הקוגנטיבית, הרגשית, השפתית) ולכן עלינו לתת מענה מאוד מותאם לשלב בו הילד/ה נמצאים. אין צורך לתת את המענה השלם למאורעות ימי הזיכרון. במידה והילד נולד לתוך מציאות בה השכול נוכח – גם אז יש חשיבות לדרך בה אנחנו מתווכים את הנושא ומה התשובות הרצויות לשאלות העולות בילד. כמו כן, את הידע בתקשורת (טלוויזיה, תמונות בעיתון) רצוי מאוד לסנן, כדי למנוע הצפה רגשית ללא יכולת עיבוד מתאימה. במידה וכן מתקיימת צפייה בטלוויזיה בימים אלו, חשוב שתהא בהשגחת מבוגר ועם תיווך.

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive