מה התרחש לאחרונה: מאי - יוני 2015

הורים יקרים, חודשים מאי-יוני היו מלאי אווירה אביבית ומתחדשת!  

 

מרחב הטבע

סוף כל סוף, לאחר "הריון" ארוך, חנכנו את  מרחב הטבע של המעון. מיקום המעון במרחב טבע נדיר של גבעת כורכר טבעית ועשירה ועצים עתירי נוף, החל לפעול לרווחת הקטנטנים והקטנטנות במעון.

 

תודה לאגף לגיל הרך בויצ"ו, לד"ר נעמי מורנו העומדת בראשו וגב' לשרון זיגדון, מפקדת המעון, על כי הקצו תרומה שניתנה לויצ"ו למטרה זו. תודות על הידע והניסיון לעמיתותינו ממחלקת זואולוגיה: פרופ' נגה קורנפלד, ראשת מחלקת זואולוגיה בפקולטה למדעי החיים, ד"ר יעל גבריאלי, מנהלת קמפוס טבע, וד"ר רון אלעזרי-וולקני, מנהל הגן הזאולוגי. תודה לגב' ברברה אנדרס, המדריכה ארצית לחינוך סביבתי באגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, על ההכשרה בשנה הבאה שתבוא עלינו לטובה את הסגל החינוכי שלנו. גב' אנדרס בעלת ניסיון ישיר ורב בהקמת גינות טבע לילדי הגן והיא תלווה אותנו בהמשך הדרך שעומדת לפנינו. 

 

זוהי רק ההתחלה, שכן השטח הגדול מאחורי אזור המטבח במעון עדיין שומם. השטח מיועד למרחב החי בו יתרוצצו בעלי חיים המתאימים (מכל בחינה) לזאטוטי המעון, ולגינת ירק מגוונת. נקווה כי, בסיוע פעיל ותכליתי של ההורים, נציין חיש מהר את השלמת הפרוייקט כולו על כל מרכיביו.

 


בקבוצות קטנות הם יוצאים לחקור, ליהנות, להתנסות, להכיר את הטבע ואת הקסם הגלום בו! 

 

 

 

הפנינג  "ספורטיבי" לציון סיום שנת הלימודים

ההפנינג השנתי לציון תום שנת לימודים תשע"ה נערך, כמדי שנה, בגן הדקלים במרכזה של האוניברסיטה. היריד הינו חלק חשוב בתפיסה "מעון באוניברסיטה - אוניברסיטה במעון" ובמדיניות תומכת משפחה הרואה אנשים על כל מרחבי חייהם, ומייצגת אותה הלכה למעשה.

 

ההפנינג היה אירוע רווי הנאה לכל המשפחה, והפעילויות היו מגוונות: מתנפחים, קליעה למטרה, קליעה לסל, שזירת צמות, בועות סבון לגדולים ולקטנטנים, ג'ימבורי, עמדת כיבוד, פנקייקים ושייקים. נשות צוות המעון, ההורים והילדים חוו יחדיו אירוע סיום מרגש ושמח.

 

 

 

 

 

 

מה חדש החודש?

 

  • ילדי כיתת הגן נפרדו מהגננת אסתי, שילדה את בנה הבכור בחג השבועות. הילדים קיבלו בברכה את הגננת המחליפה, יוליה, שהייתה עד כה הגננת המשלימה. כמו כן, איחולי בריאות לאם הטרייה.

 

  • חדר החשיבה הוסב לחדר משחקים עבור ילדי כיתת הגן שנגמלו משנת הצהריים. החדר ממוזג ובו פינת פאזלים, לגו, בובות, ספרים, שולחנות יצירה וחומרים להתנסויות.

 

  • בחדר הג'ימבורי הותקן מזגן, לרווחת הילדים.

 

  • בתאריך ה-23 ליוני קיימנו את "יום המטפלת" שנועד להכיר ולהוקיר את העבודה המסורה של הצוות החינוכי בעשייה המאתגרת היומיומית. נשות צוות המעון הוזמנו לאוניברסיטה לארוחת צהריים טעימה, לאחר מכן המשיכו לסיור והדרכה מאירי עיניים ומרחיבי דעת  בגלרייה האוניברסיטאית לאומנות.

 

  • אבא של נדב וענבר חפר, דאג לאקווריום ושיכן בו דג קרב ששוחה להנאתו וזוכה למבטי התפעלות מהילדים.

 

חוגים

חוג המוזיקה של גרסיאנה בכיתות השונות נגע בשירי ילדות קלאסיים עשירים בדמיון כגון "שלושה חוטים ומחט" (כתב: ע. הילל, הלחין: סשה ארגוב), בהמשך הילדים נחשפו לשיטת אורף ללימוד מוזיקה באופן חוויתי. הילדים שילבו נגינה בקבוצה, שירה ואלתור, התאמנו בנגינה על סוגי כלים שונים ופיתוח כישוריהם המוזיקליים. בסופו של חודש יוני הילדים למדו וביצעו "האזנה פעילה" בעזרת מנגינותיו של מוצרט.

 

בחוג "חוויה בתנועה" עם נועה המדריכה, הילדים והילדות בפעוטון, גנון וגן, נהנו ממשחקי שיווי משקל, מרחב אישי ואוריינטציה, בהם שולבו אלמנטים מחג השבועות והקיץ הקרב: משחקים עם טנא ופירות, רעשים מקרטוני חלב, הדבקת כתמי פרה, "מסלול אתגרי" מסלסלאות החג, גלגול, קליעה והקפצה של כדורים עם "גבעי גלידה" מקונוסים.

 

למידה והפעלות

בתינוקיה ובפעוטון עסקו בחודשי מאי-יוני באביב, בפריחה, בחג הקציר, במוצרי החלב ובבוא הקיץ. עבור התינוקות המתוקים הוכן מערך למידה שלם בנושא 'כובעים'. לקראת הקיץ והשמש החמה, הילדים למדו מהו כובע, כיצד חובשים אותו לראשנו ואיך מסירים אותו. בשילוב עם חבריהם, הם שיחקו, חבשו אחד לשני את הכובעים, למדו לזהות עצמם במראה, הצטלמו, שרו והשתעשעו יחד עם הכובעים. ילדות וילדי כיתת הפעוטון התמקדו בהכרת הצבעים השונים על ידי למידה מהנה, משחקים עם צבעים והתנסות שונות ומגוונות וחשיפה לחומרים מיוחדים: ג'לי למאכל, קצפת ובצק.

 

בכיתת הגנון והגן עסקו רבות בחג השבועות. הילדות והילדים למדו על הפרה ומאפייניה השונים, אילו מוצרים שונים ניתן לייצר מחלב פרה, מהו טנא, מה מניחים בתוכו ומדוע. הילדים הכינו זרי פרחים ונערכה ארוחה חגיגית לרגל החג. הלימוד שולב עם פעילויות מהנות לילדים כגון: מסלולי ריצה/ קפיצה/ הליכה והתנסויות בחומרים שונים. כמו כן, צויין "יום ירושלים": הקטנטנות והקטנטנים הכירו בעזרת תמונות את חלקיה השונים של העיר, שרו שירים על ירושלים ושיתפו מי טייל בירושלים.

 

 

 

חדר המשחקים החדש

 

 

 

 

 

משולחן היועצת - התמודדות עם מעברים

קיץ הוא זמן של שינויים ומעברים: עוברים דירה, נוסעים לנופש, משפצים את הבית, וכמובן - נפרדים ממסגרת חינוכית אחת ועוברים לאחרת. כיצד נערכים לשינוי? מתי מתחילים להכין את הילדים ואיך? האם ניתן לערוך כמה שינויים במקביל? מאיזה גיל הילד מבין מה קורה? כיצד מציבים גבולות בתקופה של שינוי? שאלות רבות המצויות בזיקה לסוגיית פיזור העמימות סביב שינויים.

 

דוגמה: בשבועיים האחרונים חגגו בכל הכיתות במעון מסיבות סיום שנה. הילדים נערכו לקראת המסיבות, למדו שירים חדשים, ולקחו חלק פעיל – בהתאם לגיל – בקישוט ובהכנות. הילדים היו חשופים להתרגשות של הצוות החינוכי וההורים לקראת המסיבה, במהלכה ואחריה.

 

ומה הם מבינים מכך? ככל שגיל הילדים מבוגר יותר, הילדים מבינים יותר את אשר מסמלת מסיבת הסיום.

 

העמימות אצל הצעירים (תינוקיה ופעוטון) נובעת מכך שהם נסמכים בעיקר על ההתנהגות הבלתי מילולית של המבוגרים הסובבים אותם. העמימות גוברת מעצם העובדה שבפועל טרם נערכה כל פרידה, שגרת הגעתם למעון נשמרת כפי שהיא. אין משמעו של דבר שלילדי הגן יותר קל. עם ההבנה מגיעות שאלות רבות וחששות מהעתיד להגיע. 

 

עלינו – בגן ובבית – להתאים את ההכנה לגיל הילד, תוך התייחסות להתפתחותו הקוגניטיבית והרגשית.

 

 עקרונות הכנה לשינוי:

 

א. להכין מראש את הילד לקראת השינוי

  • הכנה מילולית, המחשה באמצעות בובות, ספרי ילדים, סיורים מקדימים בשכונה החדשה / בסביבת הגן החדש, צפייה בסרטונים רלוונטיים באינטרנט וכדומה.
  • ככל שגיל הילד גדול יותר, כך ההכנה נערכת מוקדם יותר והיא מפורטת יותר.

​​

ב. להכין את הילד בצורה מאוזנת

  • להציג הן את הצדדים החיוביים והן את הקשיים הצפויים.
  • עיסוק במינון המתאים – מעט בשלב ראשון ולהרחיב את השיח עם ההתקרבות למועד השינוי.

​​

ג. להפגין נוכחות בסביבת הילד – במיוחד אם משתנה הסביבה הפיזית (מעבר דירה, חופשות).

ד. לתווך לילדים את תגובות המבוגרים – להסביר את דמעות ההתרגשות, את הגעגוע, את ריבוי המשימות שמאפיין את התקופה, את השמחה, ההתלבטויות והתקוות. ​להוות דוגמא לילדים מבלי להעמיס עליהם דאגות שאינן תואמות גיל. 

 

תקופת שינוי, חרף הקשיים שהיא מציבה בפני הילד, מחייבת הקפדה על הצבת גבולות ושמירה על שיגרה, אשר נוסכים בילד ביטחון. היישום של עקרונות אלה במעון נעשה בראש בראשונה בכך שהשיגרה נשמרת באדיקות עד היום האחרון ללימודים: סדר היום עקבי, כללי ההתנהגות נשארים כשהיו וכדומה.

 

כיוון שהקיץ מאופיין בפעילויות ייחודיות, הצוות מעדכן במפגש הבוקר את הילדים מה צפוי להם היום. שיתוף הילדים מספק תחושת שליטה, ומסייע לילדים להשתלב בפעילות בהצלחה.

 

הצוות מדגיש את סדר הדברים: קודם נצא לחצר, אח"כ נוציא שולחן מים, כשניכנס לגן – נערוך מפגש,  לפני האוכל נהיה בחדר לגו וכן הלאה. בפני הצעירים מומלץ לחזור על הסדר שוב בעוד צמתים בסדר היום. הבוגרים – מסתפקים בד"כ בפעם אחת.

 

תחום נוסף בו באים לידי ביטוי השינויים קשור לפרידות בבוקר ובסוף היום. לקראת סוף השנה אנחנו חווים התחדשות של קשיי פרידה, בדומה לאלה של תחילת השנה. חשוב לשמור על רוגע, לגבש טקס פרידה קבוע, לשתף את הילד והצוות מהו הטקס, ולהתמיד בו.

 

היבט אחר שנותנים עליו את הדעת קשור לחיזוק כישורים שיסייעו לילד בשלב ההתפתחותי הבא שלו. הביטוי המרכזי לכך הוא עידוד לעצמאות – מוטורית וחברתית.

 

זכרו – רוב הילדים מסתגלים במהירות, ובד"כ מהר יותר מאיתנו המבוגרים. אם נלווה אותם ברגישות, תוך עירנות לפחדים שעלולים לעלות (חרדת נטישה, פחד מרעשים, פחד מחושך), נקנה להם כישור חיים – היכולת להסתגל לשינוי.

 

שיהיה קיץ נפלא!

איילת עמית

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>