מיועצת המעון – סיכום הרצאה מרץ 2014

סיכום הרצאתה של היועצת החינוכית של המעון, הגב' איילת, על תהליך הגמילה מחיתולים

 

חשיבות רבה מיוחסת לתהליך החינוך לניקיון כיוון שהוא מהווה שלב משמעותי בהתפתחות הילד, בתהליך החיברות שלו, בבניית עצמאותו ודימויו העצמי.

 

בטרם ניגשים לתהליך יש לבחון את בשלותו של הילד לפרידה מהחיתולים בתחומים הבאים:

פיזיולוגי, מוטורי, רגשי וחברתי.

 

  • התחלה מוקדמת או מאוחרת מדי בתהליך הגמילה מקשה על הילד, על אופן התמודדותו עם תביעות החינוך לניקיון ועשויה להשאיר משקעים.
  • אין להתחיל בתהליך גמילה מחיתולים בתקופה של שינויים (מעבר דירה, לידת אח, כניסה לגן חדש, משבר בין ההורים וכדומה.), בזמן מחלה או מתח רגשי של הילד.
  • היו עקביים בדרישותיכם מהילד, ועדכנו דמויות משמעותיות בחייו (צוות חינוכי, סבתא, בייביסיטר...)
  • השתדלו שהגמילה לא תהייה הנושא המרכזי בבית. תהליך הגמילה מחיתולים צריך להיעשות באווירה רגועה ונינוחה. הילד עשוי להילחץ מהחשיבות שההורים נותנים לנושא או לגורם לילד להפגין עקשנות ו'להילחם' באמצעות הרטבה והתלכלכות.
  • חיזוקים -  לשמוח במידה, להדגיש את ההישג של הילד כלפי עצמו, עדיף להשתמש בחיזוק מילולי ורגשי (חיבוק ונשיקה) מאשר חומרי. כאשר הילד מפספס – לא לכעוס עליו! להזכיר לו הצלחות קודמות ולהפגין אמון ביכולתו להצליח בעתיד.
  • הפגינו סבלנות וסובלנות לשינויים בהתנהגות הילד בזמן הגמילה.
  • תיאום עם צוות הגן מסייע בגמילה: עמדו בקשר רציף עם הגן, עדכנו והתעדכנו אודות התקדמות הילד בתהליך.
  • תהליך הגמילה מחיתולים עלול לעורר אצל הילד פחדים. כבדו אותם ועזרו לילד להתמודד איתם.

 

ישנן שיטות שונות לגמילה מחיתולים – התאימו את השיטה לאישיות ילדכם, לאופייכם ולטיב הקשר ביניכם לבין הילד. שיטה שטובה עבור הורה וילד אחד לא תמיד מתאימה גם לאחרים. שימרו על עירנות תוך כדי התהליך ובעת הצורך הפגינו גמישות בשימוש בשיטות.

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive